Kwiecień to Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu. Celem akcji podejmowanych w tym miesiącu jest zwiększenie świadomości społecznej na temat autyzmu oraz zwrócenie uwagi na potrzebę większej empatii i tolerancji dla odmiennych możliwości i potrzeb osób ze spektrum autyzmu.
Z tej okazji, 10 kwietnia, w Szkole Podstawowej im. O. Kopczyńskiego w Czerniejewie zostały zorganizowane pierwsze „Niebieskie Igrzyska”, których pomysłodawcą był Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku. Celem tego ogólnopolskiego wydarzenia mającego charakter edukacyjny i sportowo-integracyjny było pokazanie, iż każdy może być sportowcem i każdy ma szansę osiągnąć sukces na miarę swoich możliwości. Całe przedsięwzięcie rozpoczął Niebieski Pochód, w którym uczniowie ze Szkoły Podstawowej
w Czerniejewie i dzieci z Przedszkola Wróbelek Elemelek, zaproszeni uczniowie oraz oddział przedszkolny z Żydowa, a także pracownicy gminy na czele z burmistrzem Miasta i Gminy Czerniejewo T. Szymankiem przeszli ulicami Czerniejewa, manifestując solidarność z osobami ze spektrum autyzmu. Podczas pochodu uczniowie pod opieką szkolnego pedagoga – A. Sopolińskiej, rozdawali mieszkańcom Czerniejewa ulotki podnoszące wiedzę na temat specyfiki zaburzenia, jakim jest autyzm. Całe przedsięwzięcie było nadzorowane przez służby bezpieczeństwa – Policję oraz Ochotniczą Straż Pożarną w Czerniejewie.
Na koniec przemarszu wygłoszona została przemowa przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego oraz wykonano pamiątkową fotografię. Następnie uczestnicy pochodu udali się do pobliskiej hali widowiskowo-sportowej, w której odbyły się zawody drużynowe. Konkurencje służyły integracji oraz rozwijaniu i wzmacnianiu więzi. Zmagania rozpoczęto przeciąganiem liny z podziałem na dwa zespoły – uczniowie kontra seniorzy. Zawodnikom towarzyszył duch walki fair play, a zwycięstwo nie było priorytetem. Zebrani postawili na dobrą zabawę. Konkurencje sportowe dostosowano do wieku i możliwości uczestników. Igrzyska zostały zakończone meczem towarzyskim piłki siatkowej, w którym rodzice zmierzyli się ze szkolną drużyną nauczycieli „The Belfers”.
Jesteśmy przekonani, iż tego rodzaju przedsięwzięcia przyczyniają się do kształtowania adekwatnych postaw prospołecznych oraz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.