Reklamy
Reklamy
Reklamy

W definicjach mądrości, myślenie dialektyczne jest ściśle związane z osiąganiem stanu równowagi między interesem indywidualnym a interesem społecznym, więc z godzeniem sprzeczności związanych z potrzebami jednostki i innych ludzi z otoczenia. Dodatkowo myślenie dialektyczne łączy się ściśle z budowaniem świadomości nieustannych zmian w rzeczywistości społecznej, przyrodniczej, materialnej i technicznej.

Taka świadomość może wywoływać frustrację, stres i wycofanie się z aktywnego działania w ciągle zmieniającym się otoczeniu albo – na czym powinno nauczycielom i wychowawcom zależeć przy rozwijaniu mądrości
– rozwój elastycznego podejścia do życia i pojawiających się w nim sytuacji, wywoływanie potrzeby permanentnego uczenia się w reakcji na zmieniające się wymagania zewnętrzne, oczekiwania jednostkowe i społeczne czy potrzeby wewnętrzne.

Poprzedni:

Zadanie 6
„Modyfikacja ideologii”

– rozwijanie myślenia pytajnego i myślenia transformacyjnego z wykorzystaniem techniki „Scamper” (ćwiczenie możliwe do realizacji w ramach różnych przedmiotów).
Uczniowie prezentują definicję jednej z podstawowych (lub omawianej aktualnie) ideologii (np. konserwatyzmu, liberalizmu, nacjonalizmu, socjaldemokracji), wypowiadają się na temat jej celów, środków oraz metod ich osiągania. Następnie dobierają się w zespoły 4–5-osobowe i opracowują racjonalnie uzasadnione modyfikacje tej ideologii, wykorzystując pytania techniki „Scamper”:
• zastąpienie (np. Co zastąpić i czym? Może zmienić zasady, metody działania? Czy można wykorzystać inne działania?);
• łączenie (Co z czym połączyć? Może można połączyć dwie ideologie albo wybrane elementy z nich? Co wtedy powstanie?);
• dostosowanie (Co lub kogo naśladować? Jakie inne pomysły wykorzystać? Co dostosować do obecnych warunków i stylu życia?);
• powiększenie (Co powiększyć, poszerzyć, wzmocnić, zwielokrotnić? Co powinno mieć większą wartość? Czego powinno być więcej?);
• wykorzystanie inaczej (Co i jak można inaczej wykorzystać?
Do jakich innych celów można to wykorzystać? Jak użyć czegoś w odmienny sposób? Do czego jeszcze można wykorzystać wygenerowane rozwiązanie? Kto jeszcze mógłby skorzystać
z takiego pomysłu?);
• eliminacja (Co i jak uprościć, usunąć, pominąć, zmniejszyć, skrócić, opuścić? Co można podzielić na mniejsze części? Jakie to będą elementy);
• odwracanie (Co odwrócić? Przełożyć? Odwrotnie zorganizować? Czy zmienić kolejność? Zastosować inny układ? Jak zmienić negatywne elementy na pozytywne? Może zrobić coś
dokładnie przeciwnego do zamierzonego?).
Po zakończeniu pracy zespołów następuje prezentacja ich dokonań oraz dyskusja nad możliwościami wprowadzenia tych zmian.
Uczniowie wypowiadają się też nad możliwościami sformułowania ideologii politycznej sprzyjającej zarówno jednostce, jak i społeczeństwu oraz nad relatywnością wskazanych rozwiązań.

Zadanie 7
„Interpretacja dzieła sztuki”

#arkusz #ASD #Asperger #AspieZaklinaczka #autyzm #czytanie #dostosowanie #edukacja #emocje #IPET #kolorowanie #komunikacja #lekcja #logopedia #metody #MikiLittleAspie #mindfulness #motoryka #mowa #pedagog #percepcja #pozytywnyprzekazwspektrum #premium #program #przedszkolak #przedszkole #rewalidacja #rozwój #scenariusz #scenariusze #sensoryka #SI #sposoby #społeczne #SylwiaBagińska #szkoła #terapia #uczeń #umiejętnościspołeczne #uwaga #uważność #zabawa #zajęcia #ZespółAspergera #ćwiczenia

Reklamy



#arkusz #ASD #Asperger #AspieZaklinaczka #autyzm #czytanie #dostosowanie #edukacja #emocje #IPET #kolorowanie #komunikacja #lekcja #logopedia #metody #MikiLittleAspie #mindfulness #motoryka #mowa #pedagog #percepcja #pozytywnyprzekazwspektrum #premium #program #przedszkolak #przedszkole #rewalidacja #rozwój #scenariusz #scenariusze #sensoryka #SI #sposoby #społeczne #SylwiaBagińska #szkoła #terapia #uczeń #umiejętnościspołeczne #uwaga #uważność #zabawa #zajęcia #ZespółAspergera #ćwiczenia

Dodaj komentarz

Reklamy