Newsweek  >  Psychologia Gdy mózg rozwija się inaczej. "Autyzm to jedno słowo próbujące opisać milion różnych historii"

Gdy mózg rozwija się inaczej. "Autyzm to jedno słowo próbujące opisać milion różnych historii"

6 min czytania
Wspieranie kompetencji emocjonalnych oraz umiejętności ich regulacji może być ważnym czynnikiem chroniącym dzieci
Wersja audio dostępna tylko w subskrypcji Onet Premium.
Kup subskrypcję lub i korzystaj bez ograniczeń.
00:00 /  00:00

Kompetencje emocjonalne są często uznawane za problematyczne wśród dzieci autystycznych. Nadaje się im etykietę nieempatycznych lub szorstkich. Co powinniśmy wiedzieć o dzieciach w spektrum, aby ich nie oceniać ani nie zamykać się w bańce stereotypów?

Ludzki mózg przystosowany jest do tworzenia relacji społecznych. Od pierwszych chwil życia mamy mechanizmy pozwalające na wchodzenie w interakcje i budowanie kontaktu z innymi. Niemowlęta potrafią nawiązywać relacje z wykorzystaniem środków niewerbalnych, takich jak uśmiech, podążanie wzrokiem, mimika twarzy, ruchy ciała. Odwzajemniają i nawiązują kontakt, którego głównym kodem komunikacyjnym są emocje. Mózg niemowlaka wyczulony jest na różne stany emocjonalne opiekuna, a także ma wrodzoną zdolność do ich rozpoznawania i adekwatnego na nie reagowania. Te umiejętności doskonalone są na dalszych etapach życia właśnie dzięki wchodzeniu w interakcje z innymi.

Źródło: Newsweek Psychologia Dziecka 3/2023
psychologia psychologia dziecka empatia autyzm dzieci i rodzice

Przeczytaj także

Podcasty

 

Więcej