Siostra Katarzyna o roli religii: Dzięki katechezie nastolatek zrezygnował z próby samobójczej

rdn.pl 2 miesięcy temu

Ocena z religii, etyki, zgodnie z podstawą programową, nie jest za formację. Pełni ona rolę motywacyjną i powinna być wliczana do średniej ocen – czytamy w petycji online, której inicjatorami są świeccy katecheci diecezji tarnowskiej. Są oni zaniepokojeni zmianami, o których mówi Minister Edukacji Narodowej. Chodzi m.in. o to, by oceny z religii nie były uwzględniane w ogólnej średniej ocen uczniów. Barbara Nowacka zapowiedziała także, iż chce ograniczyć religię w szkołach do jednej lekcji finansowanej z budżetu państwa.

Urszulanka Unii Rzymskiej siostra Katarzyna Starek, która uczy religii w Zespole Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych w Tarnowie chwali pomysł petycji i jak dodaje, ocena powinna być wliczana do średniej, żeby docenić pracę uczniów. Ma także wiele argumentów na to, iż religia powinna być w szkole.

– Na religii przede wszystkim chcemy pokazać sens życia ludzkiego, jak radzić sobie z problemami, jak pogłębiać swoją relację z Panem Bogiem. Pracowałam w różnych polskich miastach, więc mam szerokie doświadczenie. Jeden uczeń niewierzący, a chodzący na religię, był już po kilku próbach samobójczych i napisał do mnie wieczorem, iż znowu ma myśli samobójcze. Zaczęliśmy rozmawiać, pokazywałam mu argumenty dlaczego warto żyć. I ten chłopak zrezygnował z tej próby. Gdyby nie chodził na religię nie wiadomo jak ten wieczór mógłby się dla niego skończyć.

Uczennice, z którymi rozmawialiśmy mówią, iż lekcja religii jest dla nich ważna.

– Religia jest przede wszystkim przedmiotem, na którym mogę poznać Boga. – Katecheci wyjaśniają nam wiele istotnych kwestii. To jest bardzo wartościowe. – Lekcja religii pomaga mi zbliżyć się do Boga. Po katechezie zastanowiłam czy powinnam coś zmienić, motywuje mnie to do lepszego życia.

A co z oceną z religii, czy powinna być wliczana do średniej?

– Od zawsze była to ocena, która nie tylko pomagała uczniom podwyższyć swoją średnią, ale także nie była jakaś trudna do osiągnięcia, więc nie jest to problem. Jednak część uczniów woli z tego zrezygnować, więc moje zdanie jest podzielone. – Ja uważam, iż powinna być liczona do średniej, uczymy się przecież, zdobywamy oceny z kartkówek. – Według mnie także powinna być liczona. Dzięki ocenie mamy świadomość, iż dużo umiemy o swojej religii, jednak niektórzy nie mają takiej wiedzy, nie wierzą i nie uczą się systematycznie.

Ocena pełni rolę motywacyjną i informacyjną, dlatego mamy obowiązek bronić prawa uczniów do jej posiadania oraz wliczania do średniej ocen – czytamy w petycji online. Mogą ją podpisywać osoby po ukończonym 16. roku życia.

Petycja znajduje się TUTAJ

Idź do oryginalnego materiału