Środowisko kształtuje emocjonalne zdolności poznawcze bardziej niż geny

oen.pl 1 tydzień temu


Streszczenie: Czynniki środowiskowe mogą mieć większy wpływ na niektóre zdolności poznawcze niż genetyka. W badaniu wzięło udział 57 par bliźniąt jednojajowych i 48 par bliźniąt dwujajowych z Beijing Twin Study, koncentrując się odpowiednio na metapoznaniu i mentalizowaniu – zdolnościach związanych ze zrozumieniem i kontrolowaniem własnych procesów poznawczych oraz rozpoznawaniem emocji u innych.

Naukowcy ujawnili, iż bliźnięta, niezależnie od podobieństwa genetycznego, wykazywały podobne cechy poznawcze, gdy wychowywały się w podobnych środowiskach edukacyjnych i społeczno-ekonomicznych. Podważa to wcześniejsze przekonania na temat odziedziczalności tych umiejętności poznawczych i sugeruje, iż środowisko rodzinne odgrywa kluczową rolę.

Kluczowe fakty:

  1. W badaniu rozróżniono inteligencję ogólną, która jest w znacznym stopniu dziedziczna, oraz inne zdolności poznawcze, takie jak metapoznanie i mentalizowanie, na które, jak się wydaje, większy wpływ mają czynniki środowiskowe.
  2. Uczestnicy wykonywali zadania mierzące ich zdolność do oceny kierunku ruchu i pewność swoich decyzji, a także zdolność do oceny stanu psychicznego innych.
  3. Wyniki wykazały, iż bliźnięta, których rodzice mieli wyższe wykształcenie i wyższy poziom dochodów, wykazywały podobne zdolności metapoznawcze, co wskazuje na wpływ wspólnego środowiska rodzinnego na genetykę.

Źródło: Prasa komórkowa

Badania bliźniąt okazały się nieocenione w badaniu wpływu zarówno genetyki, jak i środowiska na biologię człowieka.

W badaniu opublikowanym 2 kwietnia br Raporty komórkowebadacze badali pary bliźniąt, aby sprawdzić, jak wzajemne oddziaływanie genetyki i środowiska wpływa na przetwarzanie poznawcze – na sposób myślenia ludzi.

Odkryli, iż niektóre zdolności poznawcze wydają się być regulowane bardziej przez czynniki środowiskowe niż przez genetykę.

Funkcje poznawcze, takie jak percepcja, uwaga, pamięć, język i planowanie, są uważane za podstawę ogólnej inteligencji. Źródło: Wiadomości z neurologii

„Wcześniejsze badania sugerowały, iż inteligencja ogólna — często określana jako iloraz inteligencji lub IQ — ma odziedziczalność w zakresie od 50% do 80%” – mówi starszy i korespondujący autor Xiaohong Wan z Beijing Normal University w Chinach.

„Nasze badanie może być pierwszym, które wykaże, iż środowisko może mieć znacznie większy wpływ na inny rodzaj zdolności poznawczych, znany jako metapoznanie i mentalizowanie”.

Funkcje poznawcze, takie jak percepcja, uwaga, pamięć, język i planowanie, są uważane za podstawę ogólnej inteligencji. Funkcje te regulują sposób, w jaki ludzie organizują i przetwarzają nowe informacje. Z kolei metapoznanie bada, jak dobrze ludzie rozumieją i kontrolują swoje procesy poznawcze.

Metapoznanie jest ważne dla opracowania strategii uczenia się i uważa się, iż jest predyktorem sukcesów jednostki w szkole i osiągnięciach społecznych. Mentalizacja opisuje proces rozpoznawania i rozumienia stanów psychicznych, takich jak emocje i postawy, zarówno u nas samych, jak i u innych ludzi.

Do tego badania badacze zrekrutowali 57 par dorosłych bliźniąt jednojajowych (identycznych) i 48 par bliźniąt dwuzygotycznych (braterskich) z badania bliźniąt w Pekinie (BeTwiSt).

Jest to trwające, długoterminowe badanie rozpoczęte w 2006 roku, które obejmuje obszerne dane, takie jak obrazy mózgu i badania psychologiczne, a także informacje genetyczne dotyczące par bliźniąt.

Bliźniacy zostali poproszeni o wykonanie zadań związanych z metapoznaniem. Zadania te polegały na obserwowaniu skupiska poruszających się punktów na ekranie i dokonywaniu percepcyjnej oceny kierunku siatki punktów.

Poproszono ich także o ocenę pewności co do swoich decyzji. Aby zmierzyć mentalizację, uczestnicy zostali poproszeni o ocenę zaufania partnera do jego umiejętności podejmowania decyzji.

Badacze odkryli, iż pary bliźniąt, które miały rodziców z wyższym wykształceniem i wyższymi dochodami rodziny, uzyskały podobne wyniki, niezależnie od tego, czy były jednojajowe, czy braterskie. Obserwacje te sugerują, iż środowisko rodzinne miało większy wpływ na zdolności metapoznawcze niż genetyka.

„Nasze ustalenia przekroczyły nasze oczekiwania” – mówi Wan.

„Dziesiątki lat szeroko zakrojonych badań z wykorzystaniem klasycznego paradygmatu bliźniąt konsekwentnie wykazało dziedziczność prawie wszystkich zbadanych dotychczas zdolności poznawczych.

„Nasze odkrycia podkreślają, iż te wspólne rodzinne czynniki środowiskowe, takie jak opieka rodzicielska i przekazywanie wartości kulturowych, prawdopodobnie odgrywają znaczącą rolę w kształtowaniu reprezentacji stanów psychicznych w metapoznaniu i mentalizowaniu”.

Naukowcy przyznają, iż badania te mają ograniczenia i iż potrzebnych jest wiele dalszych badań. Planują kontynuować badania w tej dziedzinie, w tym wykorzystać badania populacyjne do dalszego zbadania, jakiego rodzaju specyficzne czynniki wychowawcze rodziców i wartości społeczno-kulturowe wpływają na zdolności metapoznawcze i mentalizacyjne jednostek.

Finansowanie: Badania te były wspierane przez Ministerstwo Nauki i Technologii Chińskiej Republiki Ludowej, Chińską Narodową Fundację Nauk Przyrodniczych, Interdyscyplinarny Zespół ds. Innowacji Chińskiej Akademii Nauk oraz BeTwiSt z Instytutu Psychologii Chińskiej Akademii Nauk.

O nowościach z badań nad neuronauką i metapoznaniem

Autor: Krzysztof Benke
Źródło: Prasa komórkowa
Kontakt: Kristopher Benke – prasa komórkowa
Obraz: Zdjęcie przypisuje się Neuroscience News

Orginalne badania: Otwarty dostęp.
„Odrębne genetyczne i środowiskowe pochodzenie hierarchicznych zdolności poznawczych u dorosłych ludzi” autorstwa Xiaohong Wan i in. Raporty komórkowe

Abstrakcyjny

Odrębne genetyczne i środowiskowe pochodzenie hierarchicznych zdolności poznawczych u dorosłych ludzi

Przegląd najważniejszych wydarzeń

  • Ludzkie zdolności poznawcze można podzielić na hierarchię dwurzędową
  • Na zdolności poznawcze pierwszego rzędu wpływają przede wszystkim czynniki genetyczne
  • Na zdolności poznawcze drugiego rzędu większy wpływ mają czynniki środowiskowe
  • Na zdolności poznawcze drugiego rzędu wpływa wiele czynników rodzinnych

Streszczenie

Ludzkie zdolności poznawcze, od podstawowych spostrzeżeń po złożone zachowania społeczne, wykazują znaczne zróżnicowanie w zakresie różnic indywidualnych.

Te funkcje poznawcze można podzielić na dwurzędową hierarchię opartą na poziomach procesów poznawczych. Poznanie drugiego rzędu, w tym metapoznanie i mentalizowanie, monitoruje i reguluje procesy poznawcze pierwszego rzędu.

Te dwurzędowe, hierarchiczne funkcje poznawcze wykazują odrębne zdolności. Nie jest jednak jasne, czy indywidualne różnice w tych zdolnościach poznawczych mają różne pochodzenie.

Stosujemy klasyczny paradygmat bliźniąt, aby porównać wkład genetyczny i środowiskowy w dwurzędowe zdolności poznawcze w tych samych zadaniach w tej samej populacji.

Wyniki pokazują, iż na indywidualne różnice w zdolnościach poznawczych pierwszego rzędu miały wpływ przede wszystkim czynniki genetyczne. I odwrotnie, zdolności poznawcze drugiego rzędu mają silniejszy wpływ od wspólnych czynników środowiskowych.

Odkrycia te sugerują, iż zdolności metapoznania i mentalizowania u dorosłych są w ogromnym stopniu kształtowane przez ich doświadczenia środowiskowe, a w mniejszym stopniu zdeterminowane przez ich biologiczną naturę.


Źródło

Idź do oryginalnego materiału